مکانیک

اطلاعات جامع و فنی مکانیک خودرو

مکانیک

اطلاعات جامع و فنی مکانیک خودرو

MDIخودروی هوا سوز


خودروی هوا سوز

 

این اتومبیل محصول شرکت ام دی ای است که در لوگزامبورگ سال 1991 تاسیس شد و موتور ان با هوای فشرده و بنزین کار می کند .

یعنی به صورت دوانرژی می باشد و خالق ان اقای گوی نگره است که وی قبلا در دهه 80 روی مو تورهای هواپیما کار می کـــــرد سپس با توسعه موتورهایی از نوع سوپاپ چرخشی با پیکر بندی مانند 12 سیلندر مسابقه ای فرمول 1 جایزه موسسه نفت فرانسه را برد .

 

Vista de la fábrica MDI en el sur de Francia.

 

 

این شرکت دارای 160سرمایه گذار 30 مهندس و نیز 30 ثبت اختراع در 120 کشور دنیا اسـت. نمونه های اولیه مدل جدید این شرکت در کارخانه ای واقع در جنوب فرانسه تحت نظارت 60 تکنسین در بخش تحقیق و توسعه ان در حال اتمام می باشد .

این شرکت دارای یک دفتر تجاری در بارسلونا است که بر روی گسترش بین المللی برنامه های خودکار میکند .

 

مشخصات فنی اتومبیل :

 

Las bombonas en el MiniCat's

این اتومبیل دارای یک مخزن هوا با گنجایش 90 متر مکعب و فشار 300 بار است و بخاطر اینکه حاوی مواد اتش زا نمی باشد قابل انفجار نیست و اگر هم شکستگی در این مخزن ایجاد شود چون جنس ان از الیاف شیشه است در مسیر خود ترک خواهد خورد و فقط صدایی مهیبی می دهد و شیر مخزنی در وسط ان تعبیه شده است هنگام خروج هوا تکانه ای در اتومبیل ایجاد نکند .

این اتومبیل دارای یک کمپرسور کوچک است و طوری طراحی شده است که در مدت 3 تا 4 ساعت مخزن را پر می کند .

Detail of the interior of the storage tank

 

بدنه این اتومبیل همانند بسیاری از اتومبیل های دیگری که هم اکنون در بازار موجود است از الیاف شیشه می باشد و فوم به ان تزریق شده است که این تکنولوژی دارای دو مزیت است :

هزینه کمتر و وزن پایین تر. صدای موتور ان هم نسبت به موتور های معمولی پایین تر است . دامنه مسافتی که با هر بار پر نمودن مخزن می توان با ان طی نمود بستگی به سرعت حرکت دارد.

در سرعت 50 کیلومتر بر ساعت دامنه حرکت بیش از 300 کیلومتر است و در 100 کیلومتر بر ساعت دامنه حرکت ان به یک سوم ان میرسد. در محیط های درون شهری این اتومبیل قادر است بیش از 10 ساعت حرکت کند.

 

هزینه پر نمودن مخزن ها حدود 2 دلار است. در ایستگاه های شارژ مخزن بین 3 و 4 دقیقه زمان می برد تا کاملا پر شود.در خانه با برق 220 ولت (3.5)ساعت زمان برای پر شدن لازم است.

سیستم برق این اتومبیل بر مبنای تابش رادیویی است که توسط میکرو کنترلرهایی که بر روی هر یک از لوازم برقی اتومبیل نصب شده است دریافت می گردد که بدین ترتیب موجب می شود تنها یک کابل برق برای کل وجود داشته باشد .

 

دو مزیت مشخص این سیستم یکی سادگی نصب و تعمیر اسان سیستم و دیگری کاهش وزن به اندازه 22 کیلوگرم  می باشد.این اتومبیل با عبور دادن اتمسفر از فیلترهای کر بنی و رفع گرد و خاک و ذرات ساینده فراوان موجود در هوای شهر از اسیب رسیدن به کمپرسور های نصب شده در هر اتومبیل جلوگیری می کند سپس کمپرسور هر اتومبیل ان را فشرده می سازد .

بنابراین  این اتومبیل نه تنها هیچ گونه گاز سوخته شده و آلودگی به هوا اضافه نمی کند بلکه ازالاینده های هوا می کاهد بطوری که دارای الایندگی منفی است .پس از اگزوز ان هوای پاک با دمایی بین 5 تا 30 درجه سانتیگراد بیرون می اید

 

بعد از یک مدت مشخص هم فیلتر رفع الودگی می شود همانطور که ملاحظه می کنید این اتومبیل بر عکس موتورهای پیستونی که حرارتی حدود  400 درجه سانتیگراد تولید میکند نه تنها الودگی حرارتی ندارد   بلکه   از الودگی حرارتی هوا هم کم می کند بعلاوه اتومبیل های پیستونی با نشران او حدود 80% از الودگی هوای شهرها را موجب می شوند اولین سری این اتومبیل در اواخر دسامبر 2002 در فرانسه وارد بازار شد که قیمت ان مابین 8000 تا 10000 دلار می رسید و شامل :  اتومبیل خانواده ، کاروان ، تاکسی ، وانت بود.

 

مشخصات اتومبیل های فوق به شرح زیر است:

 

 

مدل خانواده:

Photo of the family model

اتومبیلی جادار ودارای صندلی هایی است که به هرطرف می چرخند ویژگی ها:

Airbag, ABS سیستم تهویه مطبوع، شش صندلی،

وزن:720 کیلوگرم

حداکثر سرعت : 130 کیلومتر در ساعت

مسافت قابل حرکت در هر بار شارژ:200تا300کیلومتر

مدت شارژ الکتریکی : 4 ساعت

مدت شارژ در ایستگاه هوا : 3 دقیقه

مدل تاکسی:

Photo of the MDI taxiIقابل استفاده برای تاکسی و رانندگان معمولی که دارای مزیت در طراحی ارگونومیک ونیز اسایش بهتری است.

ویژگی ها:

Airbag, ABS سیستم تهویه مطبوع، شش صندلی،

سرعت:(مسافت قابل حرکت در هر بار شارژ مخزن):200 کیلومتر تا 300 کیلومتر.

مدت شارژ الکتریکی: 4 ساعت

مدت شارژ در ایستگاه هوا : 3 دقیقه

):van)مدل کاروان

Photo of the MDI Vanبرای تحویل کالا در مناطق شهری ،روستایی و صنعتی طراحی شده است و قابل استفاده برای هر نوع باری می باشد .

ویژگی ها:

،فضای باری1.5 مترمکعبAirbag, ABS سیستم تهویه مطبوع،

ابعاد:3.84متر،1.72متر،1.75متر

وزن :720 کیلوگرم

حداکثر سرعت : 130 کیلومتر در ساعت

مسافت قابل حرکت در هر بار شارژ:200تا300کیلومتر

مدت شارژ الکتریکی : 4 ساعت

مدت شارژ در ایستگاه هوا : 3 دقیقه

:(pick-up)مدل وانت

Photo of the MDI pick-upمناسب برای حمل و نقل اسباب واثاثیه بزرگ با اشکال متنوع ویژگی ها:

Airbag, ABS سیستم تهویه مطبوع، دو صندلی،عقب جادار،

ابعاد:3.84متر،1.72متر،1.75متر

وزن :720 کیلوگرم

حداکثر سرعت : 130 کیلومتر در ساعت

مسافت قابل حرکت در هر بار شارژ:200تا300کیلومتر

مدت شارژ الکتریکی : 4 ساعت

مدت شارژ در ایستگاه هوا : 3 دقیقه

 

 

مخزن موتور( ام دی ای ) بخاطر بزرگ بودن ابعاد قابل نصب روی خودروهای متداول نمی باشد .

 

Coiled filament machines

 

این اتومبیل یکبار در بیستم ژون سال 2000 در سالن گراند هتل بارسلونا و یکبار در بیست ونهم سپتامر سال2002 درنمایشگاه اتومبیل پاریس به نمایش گذاشته شد.

 (articulated conrod)شرکت (هم دی ای) در قسمت شاتون مفصل داراختراعی را به ثبت رسانده که بدین شرح می  باشد:          

در این سیستم پیستون در زاویه 70 چرخش میل لنگ در قسمت  نقطه مرگ بالا متوقف می شود ، بطوری که باعث می شود یک محفظه انبساط با حجم ثابت در درون سیلندر به وجود اید.

The Articulated con-rod, exclusively patented by MDI.

MDIچرخه ی موتور

General layout of the MDI compressed engine which accompanies serial produced vehicles

 

(Compression phase)مرحله تراکم

در این موتور، هوای اتمسفری تا20بارتوسط پیستون فشرده می شود و در این فرایند تا 400 درجه سانتیگراد ،گرم می شود.

 

Details of MDI Engine.

مرحله سیستم هوا رسانی:

وقتی پیستون می ایستد ، هوای متراکم که دارای دمای محیطی است از درون مخزن به درون سیلندر تزریق می گردد .

 

مرحله انبساط هوا :

تزریق هوا موجب یک افزایش سریع در فشار و انبساط هوا می شود که بدین ترتیب پیستون را عقب می راند،بنابراین موتور را میچرخاند

و در موتور نیرو ایجـاد می کند.

 

نحوه کار:

کل مخزن از الیاف کربن در هم تنیده شده ساخته شده که دارای آستری از مواد ترموپلاستیک می باشد و هر کدام قابلیت ذخیره 90مترمکعب هوا در فشار300 بار دارند. انبساط هوا در داخل سیلندر پیستون را به عقب می راند .

بخاطر عدم احتراق ، تعویض روغن (که از نوع روغن خوراکی است) ندرتاً انجام می شود بطوری که در هر 50000 کیلومتر تعویض روغن انجام می شود.

مبنای کار سیستم (طبق شکل)

Engine cross-sectionاولین پیستون هوا را می مکد و ان را متراکم می کند. هوای مکیده شده متراکم شده گرم می شود ووقتی پیستون در نقطه مرگ بالا متوقف می شودهوابا فشار بالا ازمخزن ذخیره تزریق می شود انبساط  مخلوط دو هوا پیستون را به عقب می راند و موتور را میچرخاند.

ویژگی های اصلی موتور تک انرژی هوای کمپرس شده :

ظرفیت سیلندر به سانتی متر مکعب 4×665

حداکثر قدرت :

25CVدر3500RPM

حداکثرگشتاور:

800AT-1300RPM

خوراک:تزریق الکترونیکی هوا

مقدار روغن و تناوب تعویض ان : (روغن سویا)به ازای هر5.8 لیتر50000 کیلومتر

کاربرد ها:

موتور قایق-به عنوان ذخیره کننده ایده آل انرژی سیستم های غیر الاینده مولد نیرونظیر انرژی خورشیدی یا نیروی هیدرولیک. به جای باتری های سنگین که بهره وری پایین و نگه داری مشکلی دارند این سیستم از هوای کمپرس شده بهره می گیرد که ایمن تر و سبک تر وتمیز تر هستند.

 

 

 

 

Nima Vosough nia

                   http://s4.picofile.com/file/7983938060/Animbielam.gif

 فایل متنی همراه با تصاویر 

http://s4.picofile.com/file/7983938381/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C_%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%B2.doc.html                              

منابع :

http://www.theaircar.com



http://www.mdi.lu/english 
http://www.aircarcompressedairtechnology.com/mdi-tech-eng.php 
http://www.aircarcompressedairtechnology.com/links-eng.php

http://www.motordeaire.c